Marvel Snap is inmiddels al een tijdje uit voor alle mobiele apparaten. Ik zie steeds meer en meer advertenties voorbij komen dus ik heb het een poging gewaagd.
De meest voor de hand liggende vraag, op het eerste gezicht, is misschien “Hoe begin je eigenlijk met het spelen van dit spel?” Marvel Snap ziet er in sommige opzichten uit als een eenvoudige kaartspel, maar het team van Second Dinner heeft enkele unieke wendingen geïntroduceerd die het anders maken dan andere spellen in het genre.
Hoe speel je Marvel Snap?
Het eerste dat opvalt aan Marvel Snap is dat elk spel slechts zes beurten heeft waarbij beide spelers tegelijkertijd hun beurten nemen. Kortom, het zijn korte games met veel uitdaging. Het doel is niet om je tegenstander te raken of kaarten te vernietigen, hoewel het laatste zeker een mogelijke strategie kan zijn. Het doel is om de tegenstander te verslaan in twee van de drie locaties op het bord. Dat leidt tot de logische volgende vraag, die gaat over het uitleggen wat locaties zijn en hoe ze werken.
Wat zijn locaties en hoe werken ze?
Er zijn drie locaties in elk Marvel Snap-spel en ze kunnen elk tot vier kaarten bevatten. Locaties, net als individuele kaarten zelf, hebben hun eigen specifieke effecten. Enkele krachten die locaties kunnen hebben zijn:
- Het versterken van alle kaarten die op een plek zijn met +3
- De mogelijkheid om maar 1 kaart op deze locatie te spelen
- Kaarten met alleen een energielevel van 4, 5 of 6 kunnen alleen hierop gespeeld worden.
Bij beurt 1, 2 en 3 worden de locaties onthuld. Beginnend bij de meest linkse locatie (beurt 1) en eindigend bij de meest rechtse locatie (beurt 3). Het is daarom belangrijk om tactisch te spelen en niet direct al je troeven neer te leggen bij een locatie waarvan je nog niet weet wat voor krachten die heeft.
In de game zijn er ook kaarten die speciale krachten hebben die een invloed uitoefenen op de locaties. Zo heb je Uatu The Watcher, zodra je deze kaart in je hand hebt krijg je een kans om te kijken wat voor krachten de locaties hebben die nog niet onthuld zijn. Ook heb je Scarlet Witch, met deze kaart kun je een locatie veranderen als je ziet dat hij niet in je voordeel gaat werken.
De kaarten in Marvel Snap
Elke kaart heeft twee nummers. In de linkerbovenhoek vind je energiekosten. Je begint elk spel met 1 Energie en krijgt er één bij elke beurt tot je 6 energie hebt. Er zijn in totaal ook 6 beurten.
Het rechter boven nummer op elke kaart is de Krachtwaarde en dit telt mee voor de eindscore. Elke kaart heeft een basis krachtwaarde, maar deze kan worden beïnvloed door verschillende factoren, waaronder verschillende locaties en kaart interacties. De twee belangrijkste sleutelwoorden om bekend mee te worden zijn On-Reveal en Ongoing.
Een On-reveal effect zal een bepaalde actie uitvoeren die aan die kaart is gekoppeld zodra, zoals het woord het al zegt, onthuld wordt.. Zo zal Jessica Jones bijvoorbeeld beginnen op 4 Kracht, maar haar on-reveal effect stelt haar in staat om +4 Kracht toe te voegen aan haar kracht als er geen kaarten worden gespeeld op haar locatie in de volgende beurt.
Een Ongoing effect blijft gedurende het hele spel bestaan en kan kaarten beïnvloeden op meer dan één locatie. Je moet de tekst van een kaart lezen om te bepalen of het dat doet. Bijvoorbeeld, Iron Man zal de krachtwaarden verdubbelen op welke locatie hij zich ook bevindt. Ondertussen zal Blue Marvel +1 Kracht toevoegen aan alle vriendelijke kaarten voor de rest van het spel, ongeacht de locatie.

SNAP?
Om te levelen binnen de game heb je cubes nodig. Zo heb je 10 cubes nodig om een level omhoog te komen. Deze cubes win je door games te spelen. Het staat standaard op 1 en verandert in 2 in de laatste ronde. Als je wint, krijg je twee cubes en als je verliest, gaan er 2 cubes van jou eraf. Ben je zelfverzekerd dat je gaat winnen? SNAP dan! Met Snap verdubbel je de inzet. Dit betekend dat als je de game wint in de laatste ronde je in plaats van 2 nu 4 cubes wint. Ook de tegenstander kan het ook weer verdubbelen met SNAP. Door te Snappen kan je je tegenstander bluffen maar ook een dominante positie innemen.
Geef op en bespaar cubes!
Krijg je niet de juiste kaarten op het juiste moment, zit alles tegen en SNAP de tegenstander? Pak dan je verlies en geef op voordat de game beëindigd. Door dit te doen verlies je slechts één kubus, wat geen catastrofaal verlies is. Het zorgt er ook voor dat je je niet gedwongen voelt om een spel dat je al hebt verloren volledig te spelen. Het helpt ook om het tempo van het hele spel hoog te houden, want voordat je het weet, zit je weer in een nieuw spel.
Naarmate je meer ervaring opdoet, leer je welke kaarten, tactieken en locaties het beste werken met elkaar. Hieronder vind je een gameplay trailer van Marvel Snap zelf.